Logopedie



Logopedia este disciplina care studiaza problemele speciale de natura psihologica, pedagogica, sociologica si medicala privind prevenirea si corectarea tulburarilor de limbaj (E. Verza 1988) si are ca obiect prevenirea si corectarea tulburarilor de limbaj precum si in sens larg, studierea evolutiei limbajului in contextul dezvoltarii personalitatii.


Logopedia joaca un rol important in: preventie; terapie si in integrarea sociala.


Beneficiarii terapiei logopedice pot fi atat copiii prescolari, scolari cat si adultii cu diferite deficiente de limbaj.


In unele cazuri se recomanda tratarea timpurie a tulburarilor de limbaj. Aceasta asigura eficienta sporita acestei actiuni, intrucat la copiii mici automatismele psiholingvistice nu sunt consolidate si pot fi usor inlocuite cu deprinderi corecte de vorbire.


Activitatea terapeutica trebuie sa inceapa cu copii prescolari si scolari mici pentru a evita transformarea tulburarilor de vorbire in deprinderi gresite si a permite desfasurarea in conditii adecvate a procesului instructiv-educativ.


Studiile privind frecventa tulburarilor de limbaj arata ca la varstele mici frecventa este mai mare dar si corectarea lor este mult mai facila in comparatie cu perioadele inaintate.


Metodele si procedeele utilizate in activitatea terapeutica logopediei sunt specifice fiecarei categorii de tulburare.

Alegerea lor depinde de fiecare subiect in parte, de varsta si nivelul lui de dezvoltare psihica, de tipul de deficienta, de etiologie, simptomologia si gravitatea acestora.